2011. június 23., csütörtök

Hartmann-maszk készítése

Fotózás során tapasztalataim szerint elég sok probléma adódik a fókusz pontatlan beállításából.

Szerencsére erre is van megoldás. Mindjárt kettő is. Az egyik a Bahtinov-maszk, a másik pedig a Hartmann-maszk.
Mindkét megoldás anyag- és munkaigénye fölötte van a beszerzési árnak. És mégis. Csak készítettem egy Hartmann-maszkot.

Van két leírás itt és itt. Meglátásom szerint az alapanyagválasztásban (és így a megmunkálásban) különbözhetnek a módok. Javasolt könnyen megmunkálható anyagból egy sötét színű korong vagy tányérféleséget keresgélni a házban, ház körül, melynek mérete a távcső átmérőjehez lehető legközelebb van. Ha nagyobb, akkor peremet kell neki készteni, ha kisebb, akkor valamilyen anyaggal ki kell közölni, hogy korong középpontja a főtükör/lencse tengelyére essen. Nekem sikerült egy alig használt nagyon sötét barna virágalátétet találnom, melynek a pereme pár milliméter híján passzol a MYRA felső (fehér) abroncsába.

Nem volt a leírásban hivatkozott fémcső kéznél, és büdösíteni sem nagyon akartam, ezért a kés + további finommegmunkálás mellett döntöttem.

Miután ezzel megvoltam, kértem a szomszédból egy körzőt (ott még akad a háztartásban - két megfelelő korú gyermek révén). Kicsit furcsa volt majd' 20 év után körzőzgetni. Lényeg, hogy szerkeszteni kellett három egyforma kört a virágalátétre, a középponttól és egymástól egyforma távolságra. Én elég nagy átmérőjű köröket szerkesztettem (gondolván nagy átmérő=nagy fénygyűjtő képesség, nem mindig lesz kéznél a Vega fókuszt állítani).

Először egy könnyen forgatható késsel (szikekészlet roxx) megrajzolgattam a köröket újra. Aztán próbáltam mélyíteni. Közben kezdett leszállni az este. Úgyhogy egyre türelmetlenebbé váltam, mert egész jó égnek nézett ki. Csak nem akart még ez a könnyen farigcsálható PVC sem engedni.
Úgyhogy fúróval kicsit segítettem a szikének, pár helyen megfurkáltam az alátétet. Így, ugyan kisebb darabokban, de szépen kezdett fogyni a kivágandó anyag.

És végül elkészült:

A pármilliméteres eltérést szigszalaggal korrigáltam. Stabilan megáll a csőben a maszk.

Persze mire végeztem, gyönyörűséges fátyolfelhők lepték el az eget. Azért kipróbáltam a maszkot. Tökéletesen működik. És nem csak a Vegán.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése