2010. július 1., csütörtök

M13 és a Vállfa-halmaz

Most, hogy későn kel a Hold, van kb. 1-1,5 óra normális vizsgálódásra.
Szokás szerint a Lantot kezdtem pásztázni, az M57-es Gyűrűs ködöt keresve. Egy picit minden csillagtérképen máshol van a kis piszok, viszont elég nagy nagyítás kell, hogy jól láthatóan köd jelleget öltsön.
Kb. 20 perc után feladtam. Úgy látszik nem elég sötét a városi égbolt egy ködnek...

Ahogy abbahagytam a keresést, felszikráztak a csillagok a Lant és a Hattyú között. Csak találomra a kereső-távcsővel pásztázgattam a vidéket. Nagyon szép, sok csillag van arra. (Majd utána kell néznem, mit érdemes ott keresni.) Aztán egyszer csak hopp! Mi ez. Ezt meg kell nézni a csőből is. Ráálltam, betoltam a 32 millis oklit... Húúúúú... Hát ez a Vállfa-halmaz! Nem volt a mai tervben. Igazából tervem sem nagyon volt, csak szerettem volna látni egy-két mélyeget.

Nagyon csinos kis asszociáció.

Miután kigyönyörködtük magunkat, arra gondoltam, ha már ilyen jó a légkör, amíg fel nem kel a Hold, nézzük meg az M13-as gömbhalmazt a Herkulesben. Lássuk csak, hol a Herkules. Pár fok híján a zeniten. Na nem baj, ilyenkor jó a reflektor, az alá/mellé nem kell befeküdni. Keresővel nagyjából ráállok ahol lennie kellene a térkép szerint. Ott nincs semmi. Hogy az a... Finoman pásztázok... Ehh... Városi égbolt, nátriumlámpák... Ki kell mennem a pusztába, ha mélyeget akarok látni, az már biztos... Hiába a jó távcső...

Aztán egyszer csak beúszik egy naaagy, homályos paca a látómezőbe! Te ki vagy? Bekerült a 2x Barlow, közben ellenőriztem a keresővel, ez az M13! A nagyobb nagyítással már nem annyira volt pacaszerű, szépen bomlottak ki a fényesebb csillagok. De lehet, hogy csak azért mert tovább néztem? Ezt még ellenőrizni kell... Nem volt időm ilyenekkel foglalkozni. Megvan az első komolyabb mélyegem! A kert végéből, a város kellős közepéből! Akkor mégsem impossible mission! Nem kell megvárni az újhold 3-4 éjszakáját! Ami aztán ha felhős, 25 nap szünetjel...

Nézegettem vagy 20-25 percet, próbálgattam többféle nagyítással (mindegyikkel szép volt, igaz mindegyikkel máshogyan :), aztán felkelt a Hold. Szépen összepakoltam, és lefekvés előtt még térképeket bogarásztam...

Az M13 így aztán nekem különösen gyönyörű, bár "csak" egy gömbhalmaz...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése